Kącik logopedy - Pani Gabriela Chwałek

Połykanie jest czynnością fizjologiczną, którą każdy z nas wykonuje około tysiąca razy na dobę. Przełykamy nie tylko napoje i pokarm, ale także ślinę, która ma właściwości trawienne. W trakcie diagnozy logopedycznej oceniane są tak zwane czynności fizjologiczne, takie jak np. pozycja spoczynkowa języka, tor oddychania, żucie a także sposób połykania. 

Obserwując rozwój dzieci, coraz częściej można zauważyć, że dzieci coraz więcej czasu spędzają przed telewizorem, smartfonem, zapominając o aktywności ruchowej i zabawach z rówieśnikami. A to właśnie ruch jest najważniejszym elementem stymulującym rozwój mowy. Dlatego tak ważne jest, aby poświęcać dziecku czas na zabawy ruchowe, zachęcać je do biegania, skakania czy rysowania.

Rodzice są pierwszymi obserwatorami zachowań swojego dziecka, gdyż obserwują je w czasie snu, zabawy, jedzenia, innych codziennych czynności. Dlatego w bardzo szybki sposób są w stanie zauważyć, że mowa ich dziecka jest zniekształcona/nieprawidłowa. Częstym problemem jest wysuwanie przez dzieci języka między zęby podczas mówienia. Takie zjawisko nazywamy seplenieniem międzyzębowym. Pojawia się ono zwykle około 3 - 4 roku życia. Wada ta charakteryzuje się tym, że podczas artykulacji spółgłosek trzech szeregów: syczącego, szumiącego, ciszącego lub dodatkowo innych głosek, np.: zębowych t, d, n czubek języka wysuwa się między zęby w linii środkowej lub z boku. U małych dzieci w okresie wypadania mlecznych siekaczy seplenienie międzyzębowe może występować jako zjawisko przejściowe.

Rozwój mowy dziecka to proces, który zaczyna się już w chwili poczęcia. We wczesnym etapie ciąży zaczyna się kształtować aparat artykulacyjny, w późniejszym natomiast dziecko uczy się ssać kciuk. Tuż po narodzinach możemy zaobserwować odruch ssania, który jest bardzo ważny w procesie kształtowania mowy.

Mowa to najważniejszy kanał komunikacyjny - dzięki niej możemy wyrażać emocje, myśli, uczucia. Dziecko od pierwszych dni życia komunikuje się z otoczeniem za pomocą dźwięków. Dziecko, próbując naśladować rodzica, nabywa nowe umiejętności. Często jednak u dzieci pojawiają się wady wymowy. Wada wymowy jest kojarzona zwykle z nieprawidłową realizacją poszczególnych głosek.

Każdy rodzic, którego dziecko uczęszcza na terapię logopedyczną doskonale wie, że na skuteczność terapii wpływają również ćwiczenia wykonywane w domu!